na gęsinę
Każdy z Szefów Kuchni biorących udział w pierwszej edycji naszej akcji, zobowiązany został do przygotowania swoich trzech autorskich przepisów. Teraz z dumą wszystkie przepisy zostały zebrane w książce, która z pewnością będzie nie lada gratką dla wszystkich miłośników dobrego jedzenia. „Choć sam jestem kucharzem, było to dla mnie spore zaskoczenie, jak jeden rodzaj mięsa może zostać zinterpretowany na tyle różnych sposobów kulinarnych i w żadnym momencie się nie powielić.
Poza klasyczną czarniną, okrasą, carpaccio z półgęska, czy gęsi pieczonej w całości, znaleźć tu można confit z gęsich żołądków, szafranową zupę z gęsi, pierś marynowaną z płatkami róży czy też lody z foie gras i wiele, wiele innych” – mówi Adam Chrząstowski z restauracji Ancora z Krakowa, który jako główny „szef kuchni polskiej prezydencji”, serwować będzie gęsinę również brukselskim notablom. Książka wydana jest zarówno w miękkiej oprawie, jak i w większym formacie ze sztywnymi okładkami; zaś zamawiać ją można mailowo, pisząc na: poczta@slowfood.pl; cena odpowiednio 29 i 40 PLN).
W 2024 r. akcja „Gęsina na św. Marcina” trwać będzie od 8 listopada do 1 grudnia. Wszystkie restauracje w czasie trwania akcji na swych witrynach oznaczone będą logo akcji, tak by były łatwo rozpoznawalne z zewnątrz. W każdej z takich restauracji szef kuchni został zobowiązany do przygotowania przynajmniej trzech autorskich przepisów, które przez cały czas trwania akcji będą dostępne w menu.
aktualności
Gęsina na św. Marcina po raz XIII
Podobnie jak i w latach poprzednich, nasza slowfoodowa akcja przede wszystkim opiera się na współpracy Slow Food Polska z restauratorami. W pewnym sensie temat gęsiny w listopadzie to nowa tradycja. Spożycie w Polsce tego mięsa od początku naszej akcji wzrosło prawie pięciokrotnie i dzisiaj ponad 2000 ton gęsiny zjadają sami Polacy. Cóż, nie jest to imponująca ilość wobec dzisięciokrotnie wyższego eksportu 20000 ton do samych tylko Niemiec, ale tendencja jest pozytywna – gęsi poza dużymi hodowlami na nowo widać przy domowych zagrodach. Ogółem hodujemy rocznie ponad 7 mln sztuk gęsi, co stawia nas w pozycji europejskiego lidera. Warto też wiedzieć, że chów gęsi w Polsce przebiega w pełni ekologicznie, gdzie gwarantuje się dobrostan zwierząt żywiących się głównie na pastwisku trawą. W Polsce zabronione jest też od wielu lat dokarmianie poprzez wpychanie rurek do gardła, tak by uzyskać stłuszczenie wątroby na słynne foie gras. Nas przede wszystkim cieszy fakt, że dzięki naszej akcji spożycie gęsiny w polskich restauracjach zwłaszcza w okresie listopada przeobraża się w swoistą tradycję, a same restauracje biorące udział w naszej akcji są licznie odwiedzane.
Tradycyjnie, jak w poprzednich edycjach akcji, szefowie kuchni wezmą udział w konkursie na najlepszy przepis na gęsinę. Rok temu spośród przesłanych do konkursu przepisów, w anonimowym głosowaniu szefowie kuchni wybrali "Króla Gęsiny 2021/2022". Zwyciężył Michał Matuszewski z restauracji Zwierzyniec Beer & Rest w Warszawie. Szefowie kuchni po raz kolejny zachwycili różnorodnością przepisów i pokazali gęś w wielu, często niespodziewanych wydaniach.
Tak jak w poprzednich latach, przy okazji „Gęsiny na św. Marcina” będzie serwowane Wino Świętomarcińskie, które w tym roku również przygotuje Winnica Turnau w wersji białej na bazie szczepu Seyval Blanc.
Restauracje, które brały udział w naszej akcji rok temu płacą za udział w niej 490 zł/netto, zaś nowe, które się do nas przyłączą 540 zł/netto.
Obsługą restauracji, jak dotychczas, zajmuje się Magdalena Czaplicka (magda.czaplicka@slowfood.pl) – do Pani Magdy proszę wysyłać zgłoszenia i pisać w każdej sprawie. Z naszej strony gwarantujemy silne wsparcie marketingowe i PR, za które odpowiada Kornelia Rychlik (kornelia.rychlik@slowfood.pl). Za grafikę, druki, www, facebook odpowiada Jarosław Skowroński (jarek.skowronski@slowfood.pl). Ze strony Winnicy Turnau obsługą zamówień dla restauracji zajmuje się Marta Stempka (m.stempka@winnicaturnau.pl) – do Pani Marty bardzo proszę możliwie jak najszybciej złożyć zamówienia na Wino Świętomarcińskie.
Szczegółowy program akcji „Gęsiny na św. Marcina” opublikujemy po 20 października. Tym, którzy szybko prześlą formularze zgłoszeniowe oraz uiszczą opłatę, od razu będziemy wysyłali stosowne naklejki oraz wzory layoutów menu.Wprowadzenie na oficjalną listę restauracji biorących udział w akcji „Gęsina na św. Marcina” dokonuje się po przesłaniu formularza zgłoszeniowego oraz po opłaceniu uczestnictwa.
Zapraszam do współpracy –
dr Jacek Szklarek
Prezes Slow Food Polska