Akcja Gęsina na św. Marcina - Aktualności
 
 
Książka z przepisami
na gęsinę

Każdy z Szefów Kuchni biorących udział w pierwszej edycji naszej akcji, zobowiązany został do przygotowania swoich trzech autorskich przepisów. Teraz z dumą wszystkie przepisy zostały zebrane w książce, która z pewnością będzie nie lada gratką dla wszystkich miłośników dobrego jedzenia. „Choć sam jestem kucharzem, było to dla mnie spore zaskoczenie, jak jeden rodzaj mięsa może zostać zinterpretowany na tyle różnych sposobów kulinarnych i w żadnym momencie się nie powielić.

Poza klasyczną czarniną, okrasą, carpaccio z półgęska, czy gęsi pieczonej w całości, znaleźć tu można confit z gęsich żołądków, szafranową zupę z gęsi, pierś marynowaną z płatkami róży czy też lody z foie gras i wiele, wiele innych” – mówi Adam Chrząstowski z restauracji Ancora z Krakowa, który jako główny „szef kuchni polskiej prezydencji”, serwować będzie gęsinę również brukselskim notablom. Książka wydana jest zarówno w miękkiej oprawie, jak i w większym formacie ze sztywnymi okładkami; zaś zamawiać ją można mailowo, pisząc na: poczta@slowfood.pl; cena odpowiednio 29 i 40 PLN).
 


W 2024 r. akcja „Gęsina na św. Marcina” trwać będzie od 8 listopada do 1 grudnia. Wszystkie restauracje w czasie trwania akcji na swych witrynach oznaczone będą logo akcji, tak by były łatwo rozpoznawalne z zewnątrz. W każdej z takich restauracji szef kuchni został zobowiązany do przygotowania przynajmniej trzech autorskich przepisów, które przez cały czas trwania akcji będą dostępne w menu.

aktualności


2024-09-16

XV spotkanie z Gęsiną na św. Marcina

Bardzo nas cieszy, że jak co roku, możemy zaprosić Państwa do udziału już w XV edycji naszej slowfoodowej akcji „Gęsina na św. Marcina”, która w tym roku trwać będzie od 8 listopada do 1 grudnia. Podobnie jak i w latach poprzednich, nasza akcja przede wszystkim opiera się na współpracy Slow Food Polska z restauratorami, jak również z hodowcami i przetwórcami gęsiny.
 
W pewnym sensie temat gęsiny w listopadzie to już ugruntowana tradycja. Spożycie w Polsce tego mięsa od początku naszej akcji wzrosło ponad pięciokrotnie i dzisiaj ponad 2000 ton gęsiny zjadają sami Polacy. Cóż, nie jest to imponująca ilość wobec dziesięciokrotnie wyższego eksportu 20000 ton do samych tylko Niemiec, ale tendencja jest pozytywna – gęsi poza dużymi hodowlami na nowo widać też przy domowych zagrodach. Ogółem hodujemy rocznie ponad 7 mln sztuk gęsi, co stawia nas w pozycji europejskiego lidera. Warto też wiedzieć, że chów gęsi w Polsce przebiega w pełni ekologicznie, gdzie gwarantuje się dobrostan zwierząt żywiących się głównie na pastwisku trawą i dokarmianych podczas ostatnich 3 tygodni sporą ilością owsa. W Polsce zabronione jest też od wielu lat dokarmianie poprzez wpychanie rurek do gardła, tak by uzyskać stłuszczenie wątroby na słynne foie gras. Nas przede wszystkim cieszy fakt, że dzięki naszej akcji spożycie gęsiny w polskich restauracjach zwłaszcza w okresie listopada przeobraża się w swoistą tradycję, gdzie klienci przede wszystkim zamawiają dania na bazie gęsiny, a same restauracje biorące udział w naszej akcji są zdecydowanie liczniej odwiedzane. Cieszy też fakt, że w tym roku, wedle naszej wiedzy, ceny gęsiny (tuszek jak i elementów, jak piersi czy udka) spadły o około 15%. Dzieje się tak dlatego, że w Polsce, na szczęście, gęsi nie zostały dotknięte 2 lata temu ptasią grypą, która niestety zebrała swoje owoce na przykład na Węgrzech. Dzisiaj stada zostały już prawie w całości odbudowane poza Polską i zdecydowanie zwiększyła się podaż gęsiny na rynku.
 
Tradycyjnie, jak w poprzednich edycjach akcji, szefowie kuchni wezmą udział w konkursie na najlepszy przepis na gęsinę. Rok temu tytuł Króla Gęsiny 20023/24 zdobyli Marcin Biernacki oraz Tomasz Wróblewski z Green Mountain Hotel. W tym roku wracamy do formuły konkursu rozgrywanego korespondencyjnie, poprzez nadsyłanie swoich przepisów, na które później wszyscy Szefowi Kuchni biorący udział w akcji, będą mogli oddać swoje głosy na ich zdaniem najlepsze przepisy.
 
Tak jak w poprzednich latach, przy okazji „Gęsiny na św. Marcina” będzie serwowane Wino Świętomarcińskie, które w tym roku również przygotuje Winnica Turnau jednak w bardzo oryginalnej wersji. Będzie to bowiem wino na bazie czerwonego szczepu pinot noir, jednak winifikowane na biało. Jacek Turnau w zeszłym tygodniu poinformował nas, że właśnie trwają zbiory winogron pod nasze Wino Świętomarcińskie, a jego wysyłka rozpocznie się po Wszystkich Świętych.
Udział w akcji, jak zawsze to miało miejsce od samego początku, jest odpłatny, tak byśmy mogli marketingowo i promocyjnie promować Państwa lokale. I tak, restauracje, które brały udział w naszej akcji rok temu, płacą za udział w niej 590 zł/netto, zaś nowe, które się do nas przyłączą 640 zł/netto. W porównaniu do zeszłego roku ceny uczestnictwa nie uległy zmianie.
 
Obsługą restauracji, jak dotychczas, zajmuje się Magdalena Czaplicka (magda.czaplicka@slowfood.pl) – do Pani Magdy proszę wysyłać zgłoszenia, zgłąszać się do konkursu i pisać w każdej sprawie. Z naszej strony gwarantujemy silne wsparcie marketingowe i PR, za które odpowiada Kornelia Rychlik (kornelia.rychlik@slowfood.pl). Za grafikę, druki, www, facebook odpowiada Jarosław Skowroński (jarek.skowronski@slowfood.pl). Ze strony Winnicy Turnau obsługą zamówień dla restauracji zajmuje się Marta Stempka (m.stempka@winnicaturnau.pl) – do Pani Marty bardzo proszę możliwie jak najszybciej złożyć zamówienia na Wino Świętomarcińskie, tak by mieć gwarancję, że to Wino do Państwa dotrze.
 
Szczegółowy program akcji „Gęsiny na św. Marcina” opublikujemy po 20 października. Tym, którzy szybko prześlą formularze zgłoszeniowe oraz uiszczą opłatę, od razu będziemy wysyłali stosowne naklejki oraz wzory layoutów menu. Wprowadzenie na oficjalną listę restauracji biorących udział w akcji „Gęsina na św. Marcina” dokonuje się po przesłaniu formularza zgłoszeniowego oraz po opłaceniu uczestnictwa.
 
 
Mamy nadzieję, że przykładem poprzednich lat, razem z Państwem uda się nam wspólnie promować spożycie polskiej gęsiny, jak również zapewnić Państwa lokalom wysoką frekwencję klientów w czasie trwania akcji i po jej zakończeniu.
 


<< powrót